El sector dels mercats i del primer sector és un dels àmbits que com a ciutat no hi hem apostat gaire i és necessari desenvolupar-lo per engruixir el nostre teixit econòmic i poder donar oportunitats en tots els àmbits. En aquest sentit, aquesta legislatura s'ha creat la regidoria de Producció 1r Sector i Mercats municipals com a eina al servei del sector i de la seva dinamització econòmica.
Elaboració d'un Pla Estratègic del Primer sector d'activitat econòmica local
· Definició de línies estratègiques, objectius i accions que permetin proporcionar suport a la reactivació del sector i crear noves ocupacions.
· Desenvolupar mesures que ajudin al manteniment de l'activitat i promoguin el relleu generacional del sector.
· Donar suport a mesures de desenvolupament de nous models de negoci i d'introducció de pràctiques d'agricultura i pesca sostenible.
· Donar suport al desenvolupament de cadenes curtes de valor alimentari (des del punt de vista de subministrament amb el menor nombre d'intermediaris entre productor/es i ciutadania) que aportin un major retorn al sector i un major accés a la població a aliments propers, sans i de qualitat.
Promoció i posada en valor dels productors locals, de proximitat i de temporada (horta i mar)
· Campanya sobre consum de productes locals: consumidors i escoles de la ciutat.
· Etiquetatge dels productes locals, ecològics i de temporada. Creació d'una marca de collita pròpia de qualitat i de peixos provinents del port de la ciutat.
· Impulsar mesures que permetin la traçabilitat dels productes per garantir la transparència informativa i la seguretat alimentària.
· Promoure accions contra el malbaratament alimentari entre la ciutadania.
· Campanyes informatives en diversos formats: premsa escrita, digital i audiovisuals, cartells, flyers, etc.
Bonificacions en les Ordenances Fiscals
Afavorir als productors agrícoles locals i als que venen productes ecològics en el Mercat de pagès diari i als mercadals setmanals.
Esdeveniments de promoció del primer sector
· Dur a terme anualment campanyes i esdeveniments de promoció del primer sector i posada en valor del Mercat de pagès diari i mercadals d'alimentació setmanals. Festa de l'Espigall al gener dins dels actes dels Tres Tombs, Mercat Noucentista i Festes de Sant Isidre, Jornades gastronòmiques de peix i marisc, presència a la Fira de Novembre, Festa del Xató, etc.
· Impulsar un calendari gastronòmic anual de ciutat que doni a conèixer els productes agrícoles i pesquers locals i els restaurants que els ofereixen en les seves cartes.
Mercadals setmanals
· Aplicació de mesures necessàries extraordinàries, marcades pel PROCICAT, que possibilitin la seva continuïtat i bon funcionament.
· Promoció del mercadals de la ciutat i implementació de mesures de millora per garantir-ne la qualitat de servei.
Aula gastronòmica i espais de dinamització als mercats municipals
Creació d'una aula gastronòmica al Mercat del Centre com a espai de dinamització, tast i degustacions de productes, i espai de trobada entre professionals del sector. A banda, promoure altres espais i zones de dinamització dels mercats municipals i del producte del primer sector.
Acompanyament als paradistes dels mercats
Suport als paradistes en tots els aspectes necessaris i especialment, formatius i de millora en quant venedors singulars.
Millores en els equipaments dels mercats
Intervencions en els edificis per posar al dia les instal·lacions i afavorir el seu manteniment: canvis d'enllumenat, climatització, cambres frigorífiques, portes noves, arranjament de canals, etc. Dotació d'un Pla de gestió de residus. Digitalització i nous serveis: Wi-fi, Campanya Mou-te pel zero a través del mòbil; App Vilanova+ que ha incorporat informació sobre els mercats.
Campanyes i actes de dinamització i posada en valor dels mercats
Promoció dels mercats com a lloc de venda de referència de producte fresc i de qualitat a través de la realització de diverses activitats durant tot l'any i d'espais de sensibilització a favor un consum conscient i una compra sostenible. Foment de la compra a domicili.
Reconversió de parades buides dels mercats en nous espais de serveis
Creació de nous punts que tinguin com a objectiu crear serveis de valor afegit i atreure nous públics, dotant-los de nous usos i utilitats.